2021 Menu

Vejen Til Sejr - 3

Uge 20, 2021
af Rick Joyner

I bibelsk tid kan det koste dig dit liv at vise alt andet end glæde i nærværelse af en konge. Dette var grunden til, at Nehemias var bange, da kongen bemærkede den sorg, han havde over Jerusalems tilstand, mens han tjente kongen. Med vores konge er dette ikke farligt, for i Han's nærværelse kan det ikke ske. I Han's nærværelse kan du simpelthen ikke være deprimeret eller bekymret over noget, som Salme 16:11 erklærer, "I hans nærhed er glæden fuldkommen."

Det er ikke muligt at være deprimeret eller modløs, mens du oplever glædeens fylde. Så hvis vi føler os deprimerede eller modløse, er det en åbenbaring, at vi er væk fra Ham. Lægemidlet er at søge Han's ansigt og forblive i Han's nærværelse.

Glæde er et barometer for, hvor tæt på Herren vi er. Depression kan være et barometer for, hvor langt fra Ham vi har drevet. I disse tider, hvis vi ser på, hvad der foregår i verden, er det svært ikke at være bange, deprimerede og modløse. Dette er dog en indikation af, at vi er mere fokuserede på denne verdens problemer, end vi er på Herren, og hvad Han gør. Det er nu tiden, at vi skal beslutte at modløshed og depression ikke har nogen plads i os, fordi vi kommer endnu tættere på Herren. Vi må beslutte at takke i alt, som det er skrevet, for vi går ind i Han's porte med taksigelse.

Dette er også et tidspunkt at beslutte at vi ikke vil klage over noget. Vi får at vide, at den israelske generation, der forlod Egypten, ikke var i stand til at komme ind i det lovede land på grund af deres mumling og klager. Mange kristne bruger ligeledes deres liv på at vandre i cirkler og er ikke i stand til at modtage løfterne på grund af deres knurring og klager. Disse er det modsatte af tro, som vi modtager fra Gud.

Trossproget er taksigelse, fordi vi tror på Han's løfte om, at Han vil få alle ting til at fungere til vores bedste, og at alle prøvelser arbejder på at omdanne os til Kristus Jesu natur. Fortsat med Peter's formaninger om, hvordan vi vokser i Guds nåde og stabiliteten i troen på Ham, læser vi:

1 Peter 4:7-10.
7. Alle tings ende er nær; vær derfor besindige og ædru, så I kan bede.

8. Fremfor alt hav inderlig kærlighed til hverandre; thi »kærlighed skjuler en mangfoldighed af synder.«

9. Vær gæstfri imod hverandre uden knurren.

10 Ligesom hver af jer har modtaget en speciel gave [en åndelig talent, en evne givet af Gud],
beskæftiger den i at betjene hinanden, som [er passende for] gode forvaltere af Guds mangfoldige nåde
[trofast ved hjælp af de forskellige, varierede gaver og evner tildelt kristne ved Guds ufortjent fordel].

En af de hurtigste måder at komme igennem en prøve er at lade det arbejde i Guds nåde og natur, som det er beregnet til. En af de bedste måder at gøre dette på er at fokusere på andre og tjene dem med et taknemmeligt, muntert hjerte. Er det ikke grundlaget for Kristi natur - Han kom for at tjene, ikke for at blive tjent?

Ved siden af "fylden af glæde", der findes i Herrens nærvær, er der muligvis ikke større glæde end hvad vi modtager ved at hjælpe andre i nød. Ikke alene får dette vores opmærksomhed fra os selv og vores prøvelser, men det er Herrens grundlæggende natur at give og Helligåndens natur at hjælpe. Så vi kan have et særligt fællesskab med dem for at tjene og hjælpe andre.

Helligånden er hjælperen, og alle Åndens gaver er til at hjælpe andre.

Tjenesten for “hjælp” er faktisk grundlaget for al tjeneste. Vi har en tendens til at tænke på dette som at udføre de mindste opgaver, men det er langt fra alt, hvad denne tjeneste er. For det første er der ingen menige opgaver for dem, der gør alt, hvad de gør som for Herren. Hvad råber de når en drukner? "Hjælp!" De, der reagerer og hjælper de desperate, vandrer også i tjenesten for hjælp.

Både Stefanus og Filip blev ordineret som diakoner til at tjene borde. Alligevel blev de to af de mest magtfulde tjenester i Apostlenes Gerninger. At lære Helligåndens natur at kende som Hjælper er vejen til at have tillid til Han's kraft.

Ugens Ord 21
OP